Suolistoterveyden tärkeys eläintuotannossa Suolistoterveys ja antibioottien käytön vähentämin... >>
Sorkkaterveys osana lehmien kokonaisvaltaista hyvinvointia Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton mukaan ... >>
Silika ratkaisee monia teollisuuden haasteita Jauhemaisia ​​aineosia käytetään yleisesti monilla... >>
Mikä on UFI koodi ja mihin ja milloin sellainen tarvitaan? Kemikaalialaa puhuttelee tällä hetkellä CLP asetuk... >>
Ympäristöystävälliset pinnoitteet - Todellisuutta vai pelkkää unelmaa? Odotukset European Coatings Show 2019:sta kohtaan ... >>
Mikä on LANXESSin Ningbo Red–prosessi? LANXESS käynnisti maailman moderneimman punaista r... >>
Menestystarina: Korkeampaa laatua ja kustannussäästöjä kuumasinkitykseen Fluksin raudanpoistoyksikkö tehostaa jatkossa Tekn... >>
Mitä ominaisuuksia tekstiilisi tarvitsevat? Onko vastauksesi aina parhaat mahdolliset ominaisu... >>
Ovatko ympäristölupa-asiasi kunnossa? Ympäristönsuojelulaki ja Ympäristönsuojeluasetus s... >>
WPC - Puun ja muovin kestävä ja visuaalisesti näyttävä liitto Puu-muovikomposiittien (WPC) suosio jatkaa kasvuaa... >>
Pesu- ja puhdistusaineiden valmistusta koskeva lainsäädäntö hallussa? Lähes kaikkien tuotteiden valmistus edellyttää tän... >>
Mitä pesu- ja puhdistusaineteollisuudelle kuuluu tänään? Pesu- ja puhdistusaineteollisuudella on merkittävä... >>
Suunnitelmissa ympäristömerkitty pesu- tai puhdistusaine? Termit “Elinkaariajattelu”, “kiertotalous” ja “kes... >>
Voisivatko Suomen tiet olla paremmassa kunnossa? Portfoliossamme on useita tienpäällysteen valmistu... >>
Suomen teollisuuden päästöjen on vähennyttävä edelleen >>
TMT 15®: Turvallinen ratkaisu raskasmetallien poistamiseen savukaasuista >>
Sivutuotteiden hyödyntäminen kemianteollisuudessa Luonnonvarojen tehokkaampi käsittely sekä kestävie... >>
Kiertotalous kestävän kehityksen ja kilpailukyvyn edistäjänä Kasvava väestö ja taloudellisen toiminnan jatkuva ... >>
Tiedätkö mistä suola tulee ruokapöytääsi? Tiedämme, että suola on ihmiskehon toiminnalle tär... >>
Tehokas liukkauden torjuja teille ja taloyhtiön pihoille Siinä missä lumi ja jää tarkoittavat oikeassa paik... >>
Oikea lämmönsiirtoneste veneen moottoriin Lämmönsiirtonesteiden jäätymistä estävä aine on jo... >>
Voiteluaineen rooli elintarviketeollisuuden tuotannossa Kestääkseen ja toimiakseen tuotantolaitteet tarvit... >>
Biohajoavat voiteluaineet - miksi edes harkita? Miksi useammat konepajat eivät käytä biohajoavia v... >>
Miten hävikkiä voidaan hallita metallinkäsittelyalalla? Metallin pintakäsittelyalalla käytetään monia eril... >>
5 tärkeää tekijää, jotka kannattaa huomioida valitessa raaka-aineiden toimittajaa Raaka-aineiden hankinta on yksi tärkeimmistä elint... >>
Gluteenittomuus ei ole menneen talven lumia Ei ole pitkä aika siitä kun merkintä “G” ravintola... >>
Kulutustottumusten muutoksen taustatekijät leipomosektorilla Leipomotuotteet kuuluvat kysyntävetoiseen ruokamar... >>


Kulutustottumusten muutoksen taustatekijät leipomosektorilla

Leipomotuotteet kuuluvat kysyntävetoiseen ruokamarkkinaan. Kuluttajat haluavat samaan aikaan sekä terveellisiä leipomotuotteita että syntisen hyviä herkkuja nautiskeluun. Vahvimpia markkinaan vaikuttavia tekijöitä ovat heti valmiiden tuotteiden kysynnän kasvu, muuttuneet elämäntavat sekä valtava valikoima erilaisia maustettuja tuotteita.

Vaikka leipomotuotteiden markkina kasvaa jatkuvasti, tahtia hidastavat muun muassa kuluttajien terveystietoisuus sekä joidenkin maiden kiristynyt elintarvikkeita koskeva lainsäädäntö. Trans-rasvojen alentamisen, matala rasvaisten, gluteenittomien, monijyvä-, täysjyvä- ja orgaanisten leipomotuotteiden innovatiivisen tuotekehityksen odotetaan kuitenkin vahvistavan koko markkinaa. Lisämahdollisuuksia tarjoavat pakattujen ja premium leipomotuotteiden segmentit, joiden odotetaan kasvavan.

Pärjätäkseen alati muuttuvalla markkinalla, tukku- ja vähittäismyyjien on sopeuduttava toimialan muutoksiin. Tämä tarkoittaa taiteilua jatkuvasti ailahtevilla raaka-aine- ja polttoainemarkkinoilla futuurien avulla menetyksiä kaihtaen sekä taistelua kylläillä vakailla markkinoilla, joissa suuret marketit tuottavat in-house-tuotteita ja kasvattavat näin ollen kilpailua. Pienten leipomoiden saattaa olla vaikea kilpailla suuria leipomoita ja heidän suurtuotantoaan vastaan. Parhaimmiksi kilpailukeinoiksi muodostuvatkin joko automatisointi tai erikoistuminen johonkin tiettyyn ruokavalioon.

Seuraamalla kulutustottumuksia ja niissä tapahtuvia muutoksia leipomot voivat koostaan riippumatta kasvattaa marginaaliaan ja varmistaa paikkansa kilpailussa. Pienemmät yritykset voivat keskittyä jonkin tietyn asiakastarpeen tyydyttämiseen valmistamalla käsintehtyjä tuotteita pienissä erissä ja muodostaa näin itselleen markkinaraon, jota suurempien toimijoiden on vaikeaa monistaa. Leipomot voivat myös hyötyä esivalmistetuista tuotteista, jotka lyhentävät leivonta-aikaa tai vedota kasvavaan orgaanisten tuotteiden kysyntää hakemalla sertifiointia tuotteilleen. Pienet edellä mainitut siirrot voivat hyvin kääntää markkinan leipomon kannalta positiiviseksi.

Useat indikaattorit antavat osviittaa siitä, mihin markkina on lähivuosina menossa. Terveellisemmät leipomotuotteet, jotka eivät sisällä trans-rasvoja eikä suurta määrää lisäaineita, saattavat tarjota tulevaisuuden menestyksen. Gluteenittomat, viljayliherkkyydestä kärsiville suunnatut tuotteet ovat myös kasvussa.

Nimimerkki
Otsikko
Viesti